Iskolánkba látogatott Hesz Tamás, a Mercedes-Benz kereskedelmi és marketing igazgatója, vadonatúj autójával, amelyben csúcsosodni látszik a több mint 120 évnyi márkaépítés és történelem.
Ahhoz, hogy a márkázás rejtelmeiben el tudjunk merülni a Mercedes-Benz szemszögén keresztül, szükségünk van pár fogalom tisztázására.
Vajon mi is az a márka, és mi lehet a dobozban, amelyet mi megveszünk?
Első órán tanultuk, hogy egyszerűen csak megkülönböztetés. Egy márka mindig egy testi igényt akar kielégíteni, ám itt jön a varázslat: ugyanis amellett, hogy vágyunknak megfelel, még az önkifejezés eszköze is, egy érték számunkra és a külvilág felé. Ezért kötődünk a márkákhoz, és vagyunk képesek sokszorosát fizetni, teszem azt egy tornacipőért.
Az elismerésért viszont legénynek kell lenni a gáton, és óriásnak a csúcson maradásért. Egy márkamenedzsment számára rengeteg tudás és szakértelem szükséges, hogy megfeleljenek mindenkinek, de összetettsége egyben a szakma szépsége is.
Nincs kitaposott út, minden márka egyedi ösvényeket keres magának a közös cél felé, mely a vevők lojalitását és bizalmát elnyerni hivatott.
Ha mégis keresünk sarkalatos pontokat, ez esetben néhány jó tanács:
- legyünk a legjobbak, vagy mások, mint a többiek,
- keressünk küldetést, legyen jövőképünk, amelyre mindig visszatérhetünk, és alapozhatunk,
- szükség van eredetmesére, egy legendára, amelyet az emberek szívesen elhisznek, és beszélnek róla,
- fontos a design és az arculat,
- az alapötletünknek zseniálisnak kell lennie, és végül, de nem utolsó sorban, jó terméket áruljunk.
Most, hogy mindent tudunk, lépjünk be a mérnökök világába!
Autó: a termék, amelyhez talán a leginkább kötődünk. Évekig gyűjtögetünk rá, megszelídítjük, ápoljuk, tisztogatjuk, és szép emlékeink vannak vele. Egyszer kitaláltuk, hogy hajnalban Balatonon akarjuk megnézni a napfelkeltét, sosem felejtem el.
A Mercedes-Benznek két külön története van, amelyet nem fogok elmesélni.
De, mint egy jó márkának, mindkettő út, amely később egyesült, rögös és kalandokkal teli volt, rengeteg kihívással, és megoldással. Eközben a több mint 120 év alatt, a motoros hintóból, egy szimbólum alakult ki, de az alapértékeiket mindig megtartották, ragaszkodtak a presztízshez, és mindig is a legjobbak akartak lenni.
A sikertörténet folytatódik, csak más külsővel és új szavakkal. Elbűvölés, tökéletesség és felelősség, érvénybe lép a „foglalj el pár szót magadnak” szabály, és reméljük, beváltják ígéretüket.
Írta: Kiss Attila Péter