Online. Ez volt a kulcsszó a csütörtöki Mfor konferencián a Gellért Szállóban, ahol Évivel ketten részt vettünk. Gazsó Gábor moderátor (EvoMedia Kft.) kísérte végig a megbeszélést, és hívta a pódiumra a fellépőket. Elsőként Duránszkai Gábort ügyvezető igazgatót (TNS Hungary), aki rengeteg számot hozott a reklámköltéssel kapcsolatban. Olyanokat, mint például az online reklámköltés megoszlása (59% display, 22 % kereső, 15% listázás és a maradék 4% e-mail), vagy hogy az online reklámköltésre tavaly óta +25%-al többet költünk. Megtudhattuk még, hogy kb. 5000 kampány került fel az internetre az idei év első felében. A legaktívabb online hirdető a djuice, majd ezt követi a Vodafone és OTP. Az utóbbiak például megduplázták az előző évhez képest a reklámköltésüket online. Végül Duránszkai ezzel zárta beszédét: „Jövő kiszámítható, csak a megfelelő adatokkal kell alátámasztani!”. – Milyen igaz. Majd őt követte Kovács Nándor media director (Kirowski Zrt.), akinek beszédét legjobban két mondattal tudnám jellemezni: „Legyen hatékony!” valamint „Tudjuk mit akarunk!”. Négy szóval definiálta az online szót, azaz mérés, targetálás, tesztelés és az optimalizálás. Ezek a dolgok kellenek ahhoz, hogy a megfelelő eszközt találjuk meg hirdetésünknek. Hozott példának az Otto romániai kampányáról beszélt, amit a Kirowski cég vitt véghez. Három dologgal próbálták népszerűsíteni a céget az interneten. Először nyereményjátékkal. Majd Ingyenes szállítást ígértek, és végül -15% árengedménnyel. Érdekes végeredmény született. +88% átkattintást váltott ki a második verziós felugró hirdetés. Viszont ehhez képest több eladást generált az árengedmény, és a bevételt is ez növelte +38%-al. A téma ezután a klikkfetisizmusra terelődött egy kerekasztal beszélgetés keretében. Résztvevője volt Gazsó Gábor, Andok Ágnes (LG – PR vezető), Becker György (MKB Zrt.), Erős Attila (ügyvezető igazgató, Fastbridge H. Kft.) valamint Szabó Ákos (üzletfejlesztési vezető, Adaptive M.S.H.). PPC, azaz Pay Per Click, ez a három szó hangzott szinte elsőként, ami remek bevezetést nyújtott és mindenkinek volt hozzáfűzni valója. B.György hozzátette, hogy 1-2 % - ban mérhető a kattintás utáni nézettség, hiszen nem tudjuk mit csinál a fogyasztó miközben netezik. Belemászunk az intimszférájába, ami nem túl jó. Tevékenység közben célirányosan kell elérni a fogyasztó figyelmét. Sz. Ákos szerint a rajztábla nem PC-re való, és ma már nem vízszintesen olvasunk, hanem függőlegesen. Alapjában megváltozott minden a PC elterjedésével. Az idő az, amit kaphatunk a fogyasztótól, és ezt sokszorosan kell kárpótolni. Magyarország nem reklámkerülő ország, a rossz reklámok azok, amiket kerülnek. Erős Attila nézetei szerint, amiben rengeteg igazság van, hogy a „Reklámokat divat utálni. A fele kidobott pénz, csak nem tudjuk melyik fele.” B. György még hozzátette, hogy az emberek drasztikusan változtatják igényüket. Ugye 80% - ban vagyunk éberek, ez alatt az idő alatt 3 dolog az amin jár az eszünk. 1. Sex 2. Kaja 3. Agresszió. A reklámok nem véletlenül ezek körül forognak. De például reggelenként is másképpen gondolkodunk, mint máskor, minden időszaknak megvan a megfelelője. Ezeket kell kihasználni az interneten.
A kávészünet után Spielmann Katalin a Coca-Cola Magyarország média menedzsere néhány esettanulmányt hozott. A CokeClub volt az egyik példa, amit azért is hoztak létre Siófokon, hogy a fogyasztó élményt kapjon. Ennek kiegészítője a cokeclub.hu. Érdekesség, hogy ez az első olyan márkasite, amin van facebook és iwiw belépés is. A számok jól mutatják, hogy amit a CokeClub kommunikál, csinál az jól működik, rengeteg a bejelölés, látogatottság, fórumozás, megosztás az oldallal kapcsolatban. Pl. Megnéztem, több mint 50.000 embernek tettszik a facebookon is. Fontos, hogy az internetezők élményeket gyűjtenek, amiket meg tudnak osztani. A másik nagy tanulmány a
Fanta tánc volt. Hasonló volt a cél, más volt az eszköz. Amit én érdekességképpen kiemelnék, az az, hogy ezt a projektet leginkább a 16-18 éves fiataloknak csinálták, és a pár évvel fiatalabb társaságot sikerült vele elérni, ami azért nem mindegy. Mindig tanul az ember. Ezután volt a konferencia legérdekesebb része, hiszen Papp-Váry Árpád tanár úr lépett elő a sorok közül, és beszélt arról, hogyan lesz a virtuális kézzelfogható. Évával mosolyogtunk, hogy ismerős a téma. Nem csak a téma, sok ötletünk (értem itt a többieket is) viszont is nézett ránk a kivetítőn, és meg is köszönte a munkánkat. Jó érzés volt! Remek gondolatok hangzottak el a tanár úr beszédében az online reklámozás elterjedésével kapcsolatosan. „Miközben minden online, egyre jobban vágyunk a fizikai kapcsolatokra. Igazi kapcsolatokra, valódi értékeket akarunk. A virtuális szép, de az igazi az igazi. Lássuk, mi megy végbe, még ha az interneten is vagyunk.”, és még sorolhatnám. Sok jó példát hozott Árpád tanár úr a mieinken felül, a kedvencem egy pizzás oldal, ahol elkészíthetjük saját pizzánkat, felpakolhatjuk rendesen egy pizzára a feltéteket, majd végigkövethetjük holt tart a pizza, pl. Peti épp berakja a sütőbe, vagy Tamás már szállítja felénk, és ezt még egy térképen nézhetjük is, hogy merre tart. Iszonyat jó ötlet. Ebben benne van szinte minden, amit a tanár úr említ. Nem is csoda, hogy ez az egyik legkeresettebb online pizzázó. Végül ismét egy kerekasztal beszélgetésre került sor, melyen Gazsó Gábor, és Becker György szintén részt vett. Valamint Horváth Magyary Nóra (K&H), Nagy Zoltán Péter (OTP), Spielmann Katalin és Mező László (OMD-ügyvezető igazgató). A banki szektort érintő gazdasági válságról volt szó, őket vádoltuk érte, ezért kommunikációs taktikát kellett váltaniuk a pénzügyi szektor résztvevőinek. A K&H képviselője elmondta, hogy a személyes kapcsolatok a legfontosabbak. Most nő fel egy új kor. A teljes média átalakulásban van! Napi 50 percet a facebook-on töltünk, ez már a változás.
Összességében sok jó ötlet, tanács hangzott el a konferencián. Egy remek lehetőség volt. Örülök, hogy részt vehettem.
Írta: Lakatos Kinga